Selecteer een pagina

Allroad Champagne Midweek

Een nieuwe toevoeging in ons assortiment allroadevents, een midweek in de Champagneregio met als uitvalsbasis Epernay.

We starten en eindigen onze dagen altijd op dezelfde locatie, je moet dus geen bagage meenemen of elke dag opnieuw je tent opzetten, om deze ’s ochtens opnieuw te moeten opbreken. Niets van dat, gewoon bij aankomst je tentje zetten, en deze (samen met je inboedel) blijft daar gewoon staan tot vrijdagochtend.

Yep, vrijdag rijden we allen terug naar huis, de aankomst in Epernay is dan ook op een maandag voorzien. Vanaf de namiddag ben je welkom en wordt je een locatie toegewezen door ons, wij zijn vanzelfsprekend reeds op de locatie aanwezig om alles in goede banen te leiden.
Dinsdag, woensdag en donderdag worden er 3 verschillende lussen gereden, elk om en bij de 200km wat echt wel voldoende is voor een dagje flink te mogen sturen. Bij slecht weer kan er altijd in de lus geknipt worden om de dagafstand in te korten. Je bent onderweg vrij om te knippen hoe je wil, je krijgt de route op gps en wat jij ermee doet is je eigen keuze. Geen verplichtingen, geen gedoe, gewoon fun op de motor.

Probeer er enkel wel op te letten dat er nooit al te lang een groep van +10 motoren in mekaars buurt blijft, dit is voor de achterste motoren sowieso al geen plezier in droge, stoffige condities, en bij de locale bevolking gaat ’t ook veel minder op de zenuwen werken als er niet één gigantische stofwolk door de velden en wijngaarden komt gedonderd. We mogen in deze regio echt wel nog héél veel qua onverhard rijden, laten we dit ook behouden door de omgeving en zijn bewoners met respect te behandelen.

Bij voldoende interesse kan er een bezoekje aan een Champagnehuis geregeld worden, in en rond Epernay zitten enkele van de meest tot de verbeelding sprekende huizen zoals Moët et Chandon, JM Gobillard, Mercier, Charles Mignon etc.

De rijder

– Voor iedereen die reeds rijervaring maar niet noodzakelijk allroadervaring heeft, of die het kennismakingsweekend met succes overleeft heeft. Je wil graag proeven van het serieuzere werk zonder direct naar de Alpen te hoeven, dit in een groepje van gelijkgestemde zielen en onder opvolging van ons zelve.
– Kledij van de rijder. Dit is iets meer specifiek dan voor een gewone asfaltrit. Sowieso moet je over water- en windichte kledij beschikken aangezien je een volledige dag onderweg bent, tegelijk moet je over voldoende geventileerde kledij beschikken aangezien het bij mooi weer al snel zweten is zonder de juiste ventilatie.
Een Adventure styled motorpak is zeker een meerwaarde, of een enduro based combinatie van harnas en doorwaaijersey, met de optie van regenkledij als ’t nodig is.
De kledij mag ook niet al te zeer rond je lijf spannen, een lederen pak is dus al op voorhand afgeraden bv. Je moet op de motor kunnen bewegen, hou daar rekening mee. Waterdichte handschoenen zijn een vereiste, maar wederom ook terug een setje geventileerde zomerhandschoenen moet mee.
Een speciale vermelding doe ik wel voor de laarzen. Gewone, klassieke tourlaarzen, ongeacht van welk merk, zijn eigenlijk simpelweg ontoereikend. Deze laarzen zijn uitermate geschikt om een dagje te toeren op de motor, maar voor allroadrijden heb je echt ander materiaal nodig. Een stevige allroadlaars biedt meer bescherming, maar is bovenal ook voorzien van een stijvere zool waardoor langere tijd rechtstaan op de pedalen geen pijnlijk gegeven wordt na een half uurtje. Ook zijn deze laarzen liefst waterdicht, een echte crosslaars is dus eigenlijk overkill, tenzij je met waterdichte sokken kan werken. Je wil niet een halve dag met natte voeten rijden, en al zeker niet de ochtend erop merken dat je laarzen nog altijd nat zijn langs binnen.
Hou er rekening mee dat vallen wel eens tot de mogelijkheden behoort, zorg dus dat kledij over voldoende en deugdelijke valprotectie beschikt, zowel op schouders en ellebogen, maar ook op de rug. Voor de broek geldt dit vanzelfsprekend eveneens.

De motor

– Elke grote (minimum 600cc, uitzondering voor de CRF Rally reeks van Honda) allroad, voorzien van de juiste banden. Yep, de bandenkwestie komt ook hier z’n kop opsteken. We raden sowieso aan om een bandentype van minstens 60/40 te gebruiken en dat kunnen bv de volgende types zijn
• Pirelli Scorpion Rally, Rally STR of MT21 voor ’t ruigere werk
• Heidenau K60 Scout of Ranger
• Continental TKC80
• Metzeler Karoo3 of Karoo4
• Bridgestone AX41
• Mitas E07 of E09
• Michelin Anakee Wild
• Etc, etc…
Banden van het type TKC70 of Anakee Adventure worden ook aanvaard, maar weet dat je hiermee op het asfalt zeker punten wint, maar op ’t onverharde mogelijk punten laat liggen. Het is altijd een compromis dat je zelf moet maken. Heb je een andere bandentype dat niet in de lijst hierboven staat, vraag het ons dan gewoon.
– De motor moet in een degelijke staat verkeren, sleutelgerief voor een eerstelijnsinterventie moet eveneens aanwezig zijn. Niet elke motor heeft dezelfde types van bouten en moeren, check dus aub of je sleutelset wel voldoet om op z’n minst je wiel te demonteren bij een lekke band. Eer reservebinnenband kan nooit kwaad, zelf bij een tubeless velg kan dit soms een uitweg bieden. Bandenlepels kan je met verschillende mensen delen, bv. met vrienden waar je sowieso mee samen rijdt.
– Een GPS toestel of tablet/GSM die dienst doet als GPS is vereist, dit voor minstens één rijder per groepje. Er wordt dus niet in één grote groep gereden, maar gaandeweg vormen de groepjes zichzelf wel. Wie eerst een nobele onbekende voor je was zal na een dagje rijden je riding buddy worden. Wel moet er dus minstens één rijder per groepje dus een GPS oid hebben, want daarop gaan de routes staan die we die dag gaan rijden.
– Valbeugels, en/of andere bescherming voor je motor. Met uitzondering van een degelijke carter beschermplaat gaan we quasi geen items verplichten, maar we willen graag de nadruk leggen op sommige zwakke punten van een type motor. Kortom, hier nu een lijst tevoorschijn toveren is onbegonnen werk, maar wie wil weten welke aanpassingen en extra bescherming nodig of aangeraden is mag dit uiteraard altijd vragen.
– Bagage, drinken en proviand dan. Een waterrugzak is verplicht!
Dat is in mijn ogen essentieel, zeker tijdens warme dagen, en dus ook in grote mate voor je eigen veiligheid. Weet dat je makkelijk 1 tot 2 liter water kan verliezen via transpiratie bij een warme dag op de motor, en dat water moet je dus constant zien bij te vullen. Allroadrijden is een pak fysieker dan gewoon touren op asfalt, je staat de meeste tijd recht op je voetsteunen, je moet je lichaam gebruiken om je balans te houden, het is gewoon fysiek meer afmattend dan je zou verwachten. En dan wil je dus niet tegen ’t eind van een hete lente- of zomerdag met uitdrogingsverschijnselen zitten. Zelfs al zeg je dat je verschillende flesjes water meeneemt op de motor, een waterrugzak is een verplichting. Je zal me later dankbaar zijn, trust me on this one.

De data

Deze Midweek zal ergens ingepland worden in ’t latere voorjaar, periode mei of juni 2023. De exacte data gaan we zo snel mogelijk inplannen in onze agenda, maar hou dus rekening met deze periode van ’t jaar. 

Inbegrepen in de prijs

– Overnachting in je eigen tent op de camping waar we 4 nachten blijven slapen.
– Ontbijt op de camping met voldoende keuze.
– Avondeten eveneens op de camping voorzien. Alcolholische dranken moeten zelf betaald worden, water op tafel is altijd voorzien.
– Gidswerk in de vorm van GPX-file door onszelf gemaakt, en getest, Hulp waar nodig, raad waar het moet. Basiskennis EHBO is bij ons aanwezig, mocht dit nodig zijn.
– Dagelijkse briefing bij ’t ontbijt inzake wat je te wachten staat op die dagrit.
– Dagelijkse informele debriefing bij ’t avondeten indien en waar nodig en gewenst is.
– Een supersfeer onder alle deelnemers.
– Flink wat fotomateriaal dat na de reis wordt bezorgd en een filmpje van de reis eens de montage daarvan gedaan.
Niet inbegrepen in de prijs:
– Middageten. Dat kan een stop zijn bij een resto onderweg, of er wordt bij vertrek naar de winkel gereden om een pick-nick onderweg te voorzien. 
– Benzine. Zorg er aub voor dat je tank elke ochtend ofwel vol is, ofwel in functie van de dagrit erop gepland ruim voldoende jus aan boord heeft om ’t tot de middag of benzinestop vol te houden.
Reisverzekering. Deze is verplicht te nemen, en er zal gevraagd worden om hiervan bewijs te zien. Dit is echt belangrijk, de kostprijs van zo’n verzekering is miniem maar de gevolgen bij ’t ontbreken hiervan kunnen enorm zijn. Wil je bij een ongeval of pech onderweg je motor thuis zien te krijgen neem je best een verzekering daarvoor apart. Dus niet enkel en alleen voor jezelf, maar ook voor je tweewielige vriend is zo’n reisverzekering een must.
– Je enthousiasme, dat breng je zelf mee en daar kijken we ook volop naar uit 😉

vanaf € 330,- p.p.

max. 20 deelnemers

Data nog te bepalen, verdere info volgt

3 dagen dmv rondritten, 4 nachten logies

regio Champagne, Epernay

"*" geeft vereiste velden aan