Selecteer een pagina

Allroad Alpine Adventure Soft & Hard Mixed-up

Aangezien de week ervoor bij deze geannuleerd is starten we hier met onze fantastische allroadreis, we beginnen met enkele mooie Alpenreuzen in onze omgeving en na 3 dagen ter plekke is er de mogelijkheid om een optionele vierdaagse met enkele pittige uitdagingen in te plannen.

Deze vierdaagse is met de tent te beleven, en met uitzondering van de eerste avond (een beetje gewenning is altijd handig) worden het daarna 2 dagen wildkamperen op hoogte in de bergen, langs de pistes in oude, verlaten forten. Let wel, deze vierdaagse is best wel pittig, niet alleen qua uitdaging van sommige pistes, maar ook inzake rijafstand dienen zich enkele flinke dagen aan.
Vrees niet, deze vierdaagse is optioneel en gaat alleen door bij voldoende interesse. Voor diegenen die niet mee gaan op campingtrip, je kan perfect onze uitvalsbasis blijven gebruiken met alle voorzieningen die reeds gemaakt zijn. Op de vierdaagse ga ik als gids mee, op de basis in Bardonnechia blijft iemand anders het dagelijks werk runnen. Kortom, deze vierdaagse is een extra optie die gelukkig niets extra kost. Wel moet je kampeermateriaal hebben, en bagage voorzien op allroadgebruik, zachte tassen dus ipv harde alu of godbetert plastieken zijkoffers.
De route van deze vierdaagse gaat niet op GPS komen, deze route rijden we in groep en wordt er via een half ’n half D-systeem gereden. Dit wil zeggen dat eenieder continu de rijder achter zich moet opvolgen. Zie je hem niet meer rijden gedurende langere tijd dien je te stoppen en wachten. Als de rijder voor jou dit ziet gaat hij ook stoppen, en zo tot ’t bij mij als voorrijder komt. Op deze manier verliezen we niemand, en houdt iedereen een beetje z’n rijmakkers in het oog. De volgorde van rijders wordt door mij bepaald en blijft tijdens deze trip ook zo behouden.

Geen zin in dit gedoe? Geen paniek, dan houden we onze focus geheel en compleet op de prachtige regio waar we verblijven.

Zijn er dan rond de basis nog voldoende paden/wegen/pistes en tracks om ons bezig te houden, zonder dat er meerdere keren dezelfde tracks gereden dient te worden hoor ik je reeds vragen? Maak je geen zorgen, mijn trawanten en kenners van de regio gaan al met hun ogen draaien of beginnen zweten als ik de woorden skipiste nog maar uitspreek, die weten dan reeds voldoende 😊

Dus, of je nu op vierdaagse mee gaat, of op de basis blijft, je zal je nooit vervelen of het gevoel hebben om iets te missen, elke groep gaat zijn gepaste uitdagingen meemaken.
Na de vierdaagse is er nog een laatste dag ter plekke waarop we nog diverse kanten uit kunnen, wie weet komt er zelfs een ietwat verboden fortbezoekje aan te pas. Dat verbod is niet altijd even duidelijk, in de zin dat sommigen zeggen dat deze track niet meer gereden mag worden, maar tegelijk staan er dan ook werkelijk nergens borden die dit duidelijk maken, wat normaal wel de bedoeling is. Het blijft een twijfelgeval, maar een pracht van een eindpunt.

Kortom, deze reis is geschikt voor rijders die reeds allroadervaring hebben, en die eens wat extra uitdaging inzake tracks en pistes willen opzoeken, en dit mogelijk in combinatie met bagage en bijhorend slapen in je eigen tentje, het échte werk simpelweg.

Heb je nog vragen, kom dan eens langs op de zaak, of stuur je vraag door, en we beantwoorden deze zo snel en accuraat mogelijk.

De rijder

– Het moge duidelijk zijn, dit is geen spek voor de bek van een beginner, of iemand zonder ervaring in het allroadrijden. Je hebt reeds enkele allroadtrips gemaakt, of de TET in sommige regio’s gereden, je hebt een verleden als endurorijder of motorcrosser en wil wel eens weten of dit iets voor je is. Kortom, je weet wat allroadrijden inhoudt en bent open minded genoeg om deel uit te maken van een groepje even grote enthousiastelingen die ’t serieuze werk wel eens wil beleven.
– Kledij van de rijder: Als ervaren allroader gaan we hoogstwaarschijnlijk weinig of niets nieuws aan je hoeven uit te leggen, maar de voorschriften zijn in principe dezelfde als bij de Allroad Light week. En dat zijn deze:
Sowieso moet je over water- en windichte kledij beschikken die je op grote hoogte tegen plots opkomend guur weer kan beschermen. Maar tegelijk moet je over voldoende geventileerde kledij beschikken aangezien het zelfs in september nog héél warm kan worden, zelfs al zitten we ruim boven de 2000 hoogtemeters. De kledij mag ook niet al te zeer rond je lijf spannen, een lederen pak is dus al op voorhand afgeraden bv. Je moet op de motor kunnen bewegen, hou daar rekening mee. Waterdichte handschoenen zijn een vereiste, maar wederom ook terug een setje geventileerde zomerhandschoenen moet mee.
Een speciale vermelding doe ik wel voor de laarzen. Gewone, klassieke tourlaarzen, ongeacht van welk merk, zijn eigenlijk ontoereikend. Deze laarzen zijn uitermate geschikt om een dagje te toeren op de motor, maar voor allroadrijden heb je echt ander materiaal nodig. Een stevige allroadlaars biedt meer bescherming, maar is bovenal ook voorzien van een stijvere zool waardoor langere tijd rechtstaan op de pedalen geen pijnlijk gegeven wordt na een half uurtje. Ook zijn deze laarzen liefst waterdicht, een echte crosslaars is dus eigenlijk overkill, tenzij je met waterdichte sokken kan werken. Je wil niet een halve dag met natte voeten rijden, en al zeker niet de ochtend erop merken dat je laarzen nog altijd nat zijn langs binnen.
Hou er rekening mee dat vallen wel eens tot de mogelijkheden behoort, zorg dus dat kledij over voldoende en deugdelijke valprotectie beschikt, zowel op schouders en ellebogen, maar ook op de rug. Voor de broek geldt dit vanzelfsprekend eveneens.

De motor

– Elke grotere allroad van minstens 600cc mag mee, let wel dat de grote en zwaardere slagschepen zoals een XT1200 Super Tenere of een R12x0GSA het mogelijk iets moeilijker zullen hebben dan wie met bv. een KTM 690 Enduro of Husky 701 aan deze reis deelneemt.
Banden dan, hier ligt de nadruk toch echt wel bij grip op ’t onverharde, en niet meer op een mixed gebruik. Minstens een 50/50 band dus, type Karoo3, TKC80 oid. Meer straatgericht gaat op den duur in de problemen komen als het eens echt steil omhoog gaat, of als de ondergrond nat en zompig wordt. Deze reis doe ik zelf met Metzeler Karoo3, of de Scorpion Rally of MT21 van Pirelli.
– Valbescherming is handig meegenomen, een stevige carter beschermplaat is verplicht, liefst eentje die ook het oliefilter beschermd tegen omhoog springende stenen.
Het komt er eigenlijk op neer dat dezelfde vereisten van de Allroad Adventure Light hier van toepassing zijn, maar dat we een extra vragen inzake de juisten banden. Wederom, zoals bij de Allroad Soft, heb je een andere bandentype dat niet in de lijst hierboven staat, vraag het ons dan gewoon.
De motor moet uiteraard in een degelijke staat verkeren, sleutelgerief voor een eerstelijnsinterventie moet tevens aanwezig zijn. Niet elke motor heeft dezelfde types van bouten en moeren, check dus aub of je sleutelset wel voldoet om op z’n minst je wiel te demonteren bij een lekke band. Eer reservebinnenband kan nooit kwaad, zelf bij een tubeless velg kan dit soms een uitweg bieden. Bandenlepels kan je met verschillende mensen delen, bv. met vrienden waar je sowieso mee samen rijdt. Als ervaren allroadrijder wordt je zelf in staat geacht om een lekke band te vervangen of herstellen, weet dat ik als gids nooit bij elke groep tegelijk aanwezig kan zijn en je soms op je eigen kunde bent aangewezen.
– Een GPS toestel of tablet/GSM die dienst doet als GPS is vereist, dit voor minstens één rijder per groepje. Er wordt waarschijnlijk niet in één grote groep gereden, maar eens op de piste vormen de groepjes zichzelf wel. Wie eerst een nobele onbekende voor je was zal na een dagje rijden je riding buddy worden. Wel moet er dus minstens één rijder per groepje dus een GPS oid hebben, want daarop gaan de routes staan die we die dag gaan rijden.
– Valbeugels, en/of andere bescherming voor je motor. Met uitzondering van een degelijke carter beschermplaat gaan we quasi geen items verplichten, maar we willen graag de nadruk leggen op sommige zwakke punten van een type motor. Kortom, hier nu een lijst tevoorschijn toveren is onbegonnen werk, maar wie wil weten welke aanpassingen en extra bescherming nodig of aangeraden is mag dit uiteraard altijd vragen.
– Bagage, drinken en proviand dan. Een waterrugzak is verplicht!
Dat is in mijn ogen essentieel, zeker tijdens warme dagen, en dus ook in grote mate voor je eigen veiligheid. Weet dat je makkelijk 1 tot 2 liter water kan verliezen via transpiratie bij een warme dag in de Alpen, en dat water moet je dus constant zien bij te vullen. Allroadrijden is een pak fysieker dan gewoon touren op asfalt, je staat de meeste tijd recht op je voetsteunen, je moet je lichaam gebruiken om je balans te houden, het is gewoon fysiek meer afmattend dan je zou verwachten. En dan wil je dus niet tegen ’t eind van een hete nazomerdag met uitdrogingsverschijnselen zitten. Zelfs al zeg je dat je verschillende flesjes water meeneemt op de motor, een waterrugzak is een verplichting. Je zal me later dankbaar zijn, trust me on this one!
De rest van je proviand kan bestaan uit powerbars, gelletjes (alhoewel zwaar om te verteren dus niet meer dan 1 to 2 per dag) of enkele stukken fruit. Niet overal waar we gaan rijden zal er op het middaguur een eetstandje beschikbaar zijn en bij de Allroad Hard versie zal dit meer niet dan wél het geval zijn. In dat geval zorgen we dus voor een pick-nick op de piste, hopelijk altijd bij mooi en zonnig weer. Voor een korte knabbel onderweg zijn er diverse mogelijkheden, zachte Granny koekjes zijn bv. erg handig, gaan lekker naar binnen, zijn niet poeierdroog en met een stuk of twee kan je terug verder. Maar dit beslis je dus zelf, zolang je maar geen honger lijdt onderweg.

De data

Deze reis zal plaatsvinden vanaf zaterdag 10 september, tem zondag 18 september. Op zaterdag 10 september wordt je verwacht vanaf 16u in het hotel, om dan je intrek te nemen in de kamer naar jouw keuze. Voor mensen die het traject van thuis liever willen afleggen met de auto en aanhanger is er de mogelijkheid om deze op de ruime parking van het hotel te zetten. 
Op zondag 18 september is ’t helaas voorbij, dan moet je accommodatie vrij zijn voor 10u.
Mensen die op die laatste zondag nog eens willen rijden kunnen dit doen, maar je bagage moet reeds uitgecheckt zijn. Een douche nemen en zich omkleden na de rit is waarschijnlijk in beperkte mate mogelijk op mijn kamer, nogmaals, dit is op eigen houtje en alleen voor de die-hards die er maar geen genoeg kunnen van krijgen.

Inbegrepen in de prijs

– Overnachting in het hotel door ons geselecteerd, op basis van een tweepersoonskamer. Upgrade naar een éénpersoonskamer is mogelijk mits een opleg van 25€ per nacht.
– Optie om eventueel een 4-daagse campingtrip in te plannen.
– Ontbijt in het hotel, met voldoende keuze.
– Avondeten eveneens in het hotel, voorgerecht hoofdgerecht en dessert. Alcolholische dranken moeten zelf betaald worden, water op tafel is altijd voorzien.
– 1 exclusief T-shirt in kleur naar keuze binnen de mogelijkheden.
– Gidswerk door onszelf, en begeleiding onderweg. Hulp waar nodig, raad als ’t moet. Basiskennis EHBO is bij ons aanwezig, mocht dit nodig zijn.
– Alle dagritten op GPS, indien nodig extra hulp voor asfaltritten aan te maken.
– Dagelijkse briefing bij ’t ontbijt inzake wat je te wachten staat op die dagrit.
– Dagelijkse informele debriefing bij ’t avondeten waar nodig en gewenst is.
– Een supersfeer onder alle deelnemers.
– Flink wat fotomateriaal dat na de reis wordt bezorgd en een filmpje van de reis eens de montage daarvan gedaan.
Niet inbegrepen in de prijs:
– Middageten. Dat kan een stop zijn bij een resto onderweg, of er wordt bij vertrek naar de winkel gereden om een pick-nick onderweg te voorzien. Ikzelf neem het eten mee op de motor, jij hoeft je daar geen zorgen over te maken.
– Overnachtingen tijdens de optionele campingtrip. Gezien deze een extra optie is en geen vast gegeven dienen de deelnemers aan de campingtrip zelf hun kampeerplek te bekostigen.
– Ontbijt en avondeten tijdens de campingtrip. Aangezien er grote kans is dat we gaan wildkamperen dient elk voor zichzelf voldoende eten te voorzien
– Tolgeld. Op de Sommeiller moet er voor ’t laatste deel v.d track toll betaald worden, dit is geen groot bedrag en je krijgt er nog een sticker bovenop, maar zorg wel dat je cash kan betalen. Idem voor de Via del Sale, ook daar is er heden ten dage een tolhuisje.
– Benzine. Zorg er aub voor dat je tank elke ochtend ofwel vol is, ofwel in functie van de dagrit erop gepland ruim voldoende jus aan boord heeft om ’t tot de middag of benzinestop vol te houden.
– Reisverzekering. Deze is verplicht te nemen, en er zal gevraagd worden om hiervan bewijs te zien. Dit is echt belangrijk, de kostprijs van zo’n verzekering is miniem maar de gevolgen bij ’t ontbreken hiervan kunnen enorm zijn. Wil je bij een ongeval of pech onderweg je motor thuis zien te krijgen neem je best een verzekering daarvoor apart. Dus niet enkel en alleen voor jezelf, maar ook voor je tweewielige vriend is zo’n reisverzekering een must.
– Je enthousiasme, dat breng je zelf mee en daar kijken we ook volop naar uit 😉

vanaf € 995,- p.p.

max. 15 deelnemers

aankomst hotel op 10 september 2022

8 dagen

regio Piëmont

"*" geeft vereiste velden aan