Selecteer een pagina

Alpine Allroad Adventure Experience 2023

Een reis van een week, over perfect begaanbare onverharde paden en tracks, in één v.d mooiste regio’s van Europa. Perfect voor al wie van het allroaden wil proeven, of wie simpelweg ongedwongen wil genieten van goed gezelschap en zorgeloos rijden.

Deze reis is geschikt voor rijders die reeds wat rijervaring hebben, en die eens wat extra uitdaging zoeken. Het verlaten van ’t asfalt is een nieuwe ervaring, of je hebt er reeds een minimum aan ervaring mee, maar wil het echte allroadrijden in de Alpen eens proberen zonder al het ellenlange opzoekwerk te hoeven doen, dat laat je liever aan iemand anders over die er reeds jaren ervaring mee heeft. Je hoeft echt geen offraodgod te zijn om mee te kunnen rijden, ik pas het traject en tempo aan zodoende iedereen kan genieten, de éne gaat mogelijk al wat makkelijker of net niet stappen vooruit zetten dan de andere, maar dat doet er niet toe. We zijn hier niet om te racen, maar om te genieten. Van het motorrijden in voor velen een nieuwe omgeving, te genieten van de prachtige omgeving en verzichten rondom, alsook te genieten van de groepssfeer en het lekkere eten & drinken dat ze in Piemonte hebben.

Heb je nog vragen, kom dan eens langs op de zaak, of stuur je vraag door, en we beantwoorden deze zo snel en accuraat mogelijk.

De rijder

– Je rijdt reeds een tijdje op de motor, en kan je plan wel trekken op 2 wielen. Meer is er eigenlijk niet nodig qua capaciteiten, je gaat tijdens deze reis geleidelijk aan je mogelijkheden verleggen en telkenmale met meer vertrouwen de pistes of en af rijden.
– Kledij van de rijder: Als allroader zijn er weinig verschillen met gewoon op de weg rijden, maar die enkele verschillen leg ik hier uit.
Sowieso moet je over water- en windichte kledij beschikken die je op grote hoogte tegen plots opkomend guur weer kan beschermen. Maar tegelijk moet je over voldoende geventileerde kledij beschikken aangezien het zelfs in september nog héél warm kan worden, zelfs al zitten we ruim boven de 2000 hoogtemeters. De kledij mag ook niet al te zeer rond je lijf spannen, een lederen pak is dus al op voorhand afgeraden bv. Je moet op de motor kunnen bewegen, hou daar rekening mee. Waterdichte handschoenen zijn een must, maar wederom ook terug een setje geventileerde zomerhandschoenen mag zeker mee.
Een speciale vermelding doe ik wel voor de laarzen. Gewone, klassieke tourlaarzen, ongeacht van welk merk, zijn eigenlijk ontoereikend. Deze laarzen zijn uitermate geschikt om een dagje te toeren op de motor, maar voor allroadrijden heb je echt ander materiaal nodig. Een stevige allroadlaars biedt meer bescherming, maar is bovenal ook voorzien van een stijvere zool waardoor langere tijd rechtstaan op de pedalen geen pijnlijk gegeven wordt na een half uurtje. Ook zijn deze laarzen liefst waterdicht, een echte crosslaars is dus eigenlijk overkill, tenzij je met waterdichte sokken kan werken. Je wil niet een halve dag met natte voeten rijden, en al zeker niet de ochtend erop merken dat je laarzen nog altijd nat zijn langs binnen.
Hou er rekening mee dat vallen wel eens tot de mogelijkheden behoort, zorg dus dat kledij over voldoende en deugdelijke valprotectie beschikt, zowel op schouders en ellebogen, maar ook op de rug. Voor de broek geldt dit vanzelfsprekend eveneens.

De motor

– Elke grotere allroad van minstens 600cc mag mee, alsook de CRF 250 en 300Rally serie van Honda. Eigenlijk alle allroadmotoren zijn welkom, maar enduromachines worden geweerd. Daar zijn onze geplande routes echt niet geschikt voor.
Let wel dat de grote en zwaardere slagschepen zoals een XT1200 Super Tenere of een R12x0GSA het mogelijk iets moeilijker zullen hebben dan wie met bv. een KTM 690 Enduro of Husky 701 aan deze reis deelneemt.
Banden dan, hier ligt de nadruk toch eerder bij grip op ’t onverharde, en niet meer zozeer op een mixed gebruik.  Ondanks dat we ook flink wat asfalt zullen rijden kies ik toch zelf liever een 50/50 band dus, type Karoo3, TKC80 oid. Meer straatgericht gaat op den duur in de problemen komen als het eens echt steil omhoog gaat, of als de ondergrond nat en zompig wordt. Deze reis doe ik zelf met Bridgestone AX41, een zalige band die een aangename mix biedt van grip op asfalt én onverhard.
– Valbescherming is handig meegenomen, een stevige carter beschermplaat is eigenlijk verplicht, liefst eentje die ook het oliefilter beschermd tegen omhoog springende stenen.
De motor moet uiteraard in een degelijke staat verkeren, sleutelgerief voor een eerstelijnsinterventie moet tevens aanwezig zijn. Niet elke motor heeft dezelfde types van bouten en moeren, check dus aub of je sleutelset wel voldoet om op z’n minst je wiel te demonteren bij een lekke band. Eer reservebinnenband kan nooit kwaad, zelf bij een tubeless velg kan dit soms een uitweg bieden. Bandenlepels kan je met verschillende mensen delen, bv. met vrienden waar je sowieso mee samen rijdt. Als ervaren motorrijder wordt je zelf in staat geacht om een lekke band te vervangen of herstellen, weet dat ik als gids nooit bij elke groep tegelijk aanwezig kan zijn en je soms op je eigen kunde bent aangewezen.
– Een GPS toestel of tablet/GSM die dienst doet als GPS is vereist, dit voor minstens één rijder per groepje. Er wordt waarschijnlijk niet in één grote groep gereden, maar eens op de piste vormen de groepjes zichzelf wel. Wie eerst een nobele onbekende voor je was zal na een dagje rijden je riding buddy worden. Wel moet er dus minstens één rijder per groepje dus een GPS oid hebben, want daarop gaan de routes staan die we die dag gaan rijden.
– Valbeugels, en/of andere bescherming voor je motor. Met uitzondering van een degelijke carter beschermplaat gaan we quasi geen items verplichten, maar we willen graag de nadruk leggen op sommige zwakke punten van een type motor. Kortom, hier nu een lijst tevoorschijn toveren is onbegonnen werk, maar wie wil weten welke aanpassingen en extra bescherming nodig of aangeraden is mag dit uiteraard altijd vragen.
– Bagage, drinken en proviand dan. Een waterrugzak is verplicht!
Dat laatste is in mijn ogen essentieel, zeker tijdens warme dagen, en dus ook in grote mate voor je eigen veiligheid. Weet dat je makkelijk 1 tot 2 liter water kan verliezen via transpiratie bij een warme dag in de Alpen, en dat water moet je dus constant zien bij te vullen. Allroadrijden is een pak fysieker dan gewoon touren op asfalt, je staat de meeste tijd recht op je voetsteunen, je moet je lichaam gebruiken om je balans te houden, het is gewoon fysiek meer afmattend dan je zou verwachten. En dan wil je dus niet tegen ’t eind van een hete nazomerdag met uitdrogingsverschijnselen zitten. Zelfs al zeg je dat je verschillende flesjes water meeneemt op de motor, een waterrugzak is een verplichting. Je zal me later dankbaar zijn, trust me on this one!
De rest van je proviand kan bestaan uit powerbars, gelletjes (alhoewel zwaar om te verteren dus niet meer dan 1 to 2 per dag) of enkele stukken fruit. Niet overal waar we gaan rijden zal er op het middaguur een eetstandje beschikbaar zijn en bij de Allroad Hard versie zal dit meer niet dan wél het geval zijn. In dat geval zorgen we dus voor een pick-nick op de piste, hopelijk altijd bij mooi en zonnig weer. Voor een korte knabbel onderweg zijn er diverse mogelijkheden, zachte Granny koekjes zijn bv. erg handig, gaan lekker naar binnen, zijn niet poeierdroog en met een stuk of twee kan je terug verder. Maar dit beslis je dus zelf, zolang je maar geen honger lijdt onderweg.

De data

Deze reis zal plaatsvinden vanaf zaterdag 9 september, tem zaterdag 16 september. Op zaterdag 9 september wordt je verwacht vanaf 16u in het hotel, om dan je intrek te nemen in de kamer naar jouw keuze. Voor mensen die het traject van thuis liever willen afleggen met de auto en aanhanger is er de mogelijkheid om deze op de ruime parking van het hotel te zetten. 
Op zaterdag 16 september is ’t helaas voorbij, dan moet je accommodatie vrij zijn voor 10u.
Mensen die op die laatste zaterdag nog eens willen rijden kunnen dit doen, maar je bagage moet reeds uitgecheckt zijn. Zich omkleden na de rit is waarschijnlijk in beperkte mate mogelijk maar dit is op eigen houtje en alleen voor de die-hards die er maar geen genoeg kunnen van krijgen.

Inbegrepen in de prijs

– Overnachting in het hotel door ons geselecteerd, op basis van een tweepersoonskamer. Upgrade naar een éénpersoonskamer is mogelijk mits een opleg van 40€ per nacht.
– Ontbijt in het hotel, met voldoende keuze.
– Avondeten eveneens in het hotel, voorgerecht, hoofdgerecht en dessert. Alcolholische dranken moeten zelf betaald worden, water op tafel is altijd voorzien.
– 1 exclusief T-shirt in kleur naar keuze binnen de mogelijkheden.
– Gidswerk door onszelf, en begeleiding onderweg. Hulp waar nodig, raad als ’t moet. Basiskennis EHBO is bij ons aanwezig, mocht dit nodig zijn.
– Alle dagritten op GPS, indien nodig extra hulp voor asfaltritten aan te maken.
– Dagelijkse briefing bij ’t ontbijt inzake wat je te wachten staat op die dagrit.
– Dagelijkse informele debriefing bij ’t avondeten waar nodig en gewenst is.
– Een supersfeer onder alle deelnemers.
– Flink wat fotomateriaal dat na de reis wordt bezorgd en een filmpje van de reis eens de montage daarvan gedaan.
Niet inbegrepen in de prijs:
– Middageten. Dat kan een stop zijn bij een resto onderweg, of er wordt bij vertrek naar de winkel gereden om een pick-nick onderweg te voorzien. Ikzelf neem het eten mee op de motor, jij hoeft je daar geen zorgen over te maken.
– Alle alcoholische dranken zijn sowieso uit eigen portefeuille te betalen.
– Tolgeld. Op de Sommeiller moet er voor ’t onverharde deel v.d track toll betaald worden, dit is geen groot bedrag en je krijgt er nog een sticker bovenop, maar zorg wel dat je cash kan betalen.
– Benzine. Zorg er aub voor dat je tank elke ochtend ofwel vol is, ofwel in functie van de dagrit erop gepland ruim voldoende jus aan boord heeft om ’t tot de middag of benzinestop vol te houden.
– Reisverzekering. Deze is verplicht te nemen, en er zal gevraagd worden om hiervan bewijs te zien. Dit is echt belangrijk, de kostprijs van zo’n verzekering is miniem maar de gevolgen bij ’t ontbreken hiervan kunnen enorm zijn. Wil je bij een ongeval of pech onderweg je motor thuis zien te krijgen neem je best een verzekering daarvoor apart. Dus niet enkel en alleen voor jezelf, maar ook voor je tweewielige vriend is zo’n reisverzekering een must.
– Je enthousiasme, dat breng je zelf mee en daar kijken we ook volop naar uit 😉

vanaf € 1295,- p.p. op basis van een tweepersoonskamer

max. 18 deelnemers

aankomst hotel op 9 september 2023

6 rijdagen ter plekke

regio Piëmonte, Savoie en Hautes-Alpes

"*" geeft vereiste velden aan